گزارش صعود گروه کوهنوردی سپیدار جهرم به قلعه آراگاتسی ارمنستان

سی و یکم مردادماه نود چهار پس از فراخوان حضور در برنامه صعود آراگاتس پنج نفر از اعضاء گروه سپیدار آقایان مسعود اشراق ، حسین فتحی، محمد رازقی نژاد ، عنایت اله توسلی به سرپرستی منصور آذرمهر پای در مسیر صعود آراگاتس گذاشتند .
ساعت ۱۱ صبح از جهرم به شیراز و عصر ساعت ۴ با اتوبوس از شیراز به فرودگاه تهران حرکت کردیم و در ساعت ۱۱ صبح وارد خاک ارمنستان شدیم طبق هماهنگی قبلی که با یکی از دوستان در ارمنستان صورت گرفته بود با یک ماشین ون مسیر صعود را در خاک ارمنستان ادامه دادیم .
قلعه آراگاتس بلندترین ارتفاع در بین کوههای کشور ارمنستان با ارتفاع ۴۰۹۵ متر می باشد .
این قلعه در شمال غربی ایروان پایتخت ارمنستان و در نزدیکی شهر آشتاراک واقع شده و در ۱۲۰ کیلومتری ایروان قرار دارد .
ساعت ۱۵:۳۰ عصر به محل شب مانی یعنی کنار دریاچه ای بسیار زیبا در نزدیکی رستوران سنگی بسیار رویایی و قشنگ قرار داشت رسیدیم ، هوا بسیار سرد و باد شدید در حال وزیدن بود گروههایی که صبح صعود داشتند در حال بازگشت بودند سه نفر از دوستان جهت ارزیابی و کارشناسی مسیر حدود یک ساعت در مسیر صعود ، حرکت کردند که به علت بارندگی و رعد و برق و تگرگ شدید مجبور شدند به کمپ برگردند .
هوای نامناسب جوی امکان نصب چادر را نمی داد به ناچار در رستوران اتاقی اجاره کردیم تا با آرامش و انرژی بیشتری در برنامه صعود فردا صبح شرکت کنیم ساعت ۵ صبح با صدای رعد و برق و بارش شدید باران بیدار شدیم ، پس از صرف صبحانه و بستن کوله پشتی ها هوا روشن شده بود ناگهان مه بسیار غلیظی کل منطقه را فرا گرفت و دریاچه و کوهستان غرق در مه گردید تا ساعت ۱۱ صبح منتظر باز شدن هوا بودیم که متأسفانه بارش شدید و مه گرفتگی منطقه شرایط برای صعود را فراهم نکرد و آراگاتس اجازه صعو را صادر نکرد . به ناچار ساعت ۱۱ صبح با ماشین به ایروان برگشتیم و در آپارتمانی که توسط دوستمان در ارمنستان اجاره کرده بود مستقر شدیم .
پس از گذشت سه روز و بررسی هواشناسی کشور ارمنستان روز چهارم بالاخره آراگاتس آغوش باز کرد ، در یک هوای نیمه ابری اجازه صعود را صادر کرد .
ساعت ۵ صبح از ایروان به سمت آشتاراک حرکت کردیم ساعت ۷ صبح در کنار دریاچه زیبا مسیر صعود را آغاز کردیم جای همگی شما خالی بود در یک هوای آرام و دل انگیز که بارش برف شب گذشته زیبایی منطقه را صد چندان کرده بود با گامهایمان تن خفته آراگاتس را بیدار کردیم .
۸:۳۰ بریال جنوبی سوار شدیم در ساعت ۱۰:۳۰ صبح آرام آرام قله بسیار زیبای آراگاتس از برف سپیدپوش شده بود با گامهایمان نوازش کردیم دستمان را در یکدیگر گره زدیم و ترانه زیبای ای ایران ، ای مرز پرگهر را زمزمه کردیم .
آراگاتس بیدار شده بود و من با صدای بلند سلام همه همنوردانم را در گروه کوهنوردی سپیدار جهرم به او رساندم و صدای نفس ها و نگاه زیبایش را احساس کردم .
در مسیر بازگشت با سایر گروههای کوهنوردی که از کشورهای استرالیا ، امریکا ، ژاپن ، چین در حال صعود بودند به صحبت و خوش و بش پرداختم ساعت ۱۵ عصر در کنار دریاچه جشن کوچکی به پاس شکرگزاری از خداوند و قدردانی از آراگاتس به همراه ضیافت نهار مختصری برپا کردیم که مورد توجه بومی های ارمنستان که برای تفریح کنار دریاچه آمده بودند و سایر کوهنوردان قرار گرفت .
در سفر به ارمنستان بازدید از مکانهای زیر صورت گرفت :
ـ بازدید از دریاچه سوان و صرف نهار در کنار دریاچه بزرگ آب شیرین و ورزش مفرح چت اسکی
ـ بازدید از دره گلها (تله کابین) در یک هوای ابری و بارانی بسیار زیبا
ـ بازدید از ساختمان اپرا و معبد هزار پله
ـ دیدن رقص آب ، نور و موسیقی در میدان بزرگ ایروان با حضرو بسیاری از ایرانیان
در صبح ۸ شهریور از فرودگاه ارمنستان به تهران آمدیم و از فرودگاه مهرآباد به شیراز و سپس جهرم شهر نخلهای سربلند و شهر بهار نارنج و ترنج ، شهر لیمو و پرتقال که آوازه اش در همه جا پیچیده است رسیدیم .
افتخار این صعود را تقدیم می کنیم به همه همنوردانمان که در اردیبهشت ۹۴ در مسیر صعود به همالیا در زلزله نپال گرفتار شدند و ادامه مسیر بازماندند ، زنده باد سپیدار ، زنده باد ایران .