گزارش صعود به قله کوه گُرم و گلگشت اب انجیر

دوشنبه ۲۰/۸/۹۲
ساعت ۸:۱۵ دقیقه بود که به دفتر گروه کوهنوردی سپیدار رسیدم. طبق روال هر دوشنبه افراد گروه در دفتر گروه حاضر بودند . جلسه گروه آغاز شده بود و براساس برنامه ی از قبل تعیین شده گروه،بحث درباره ی صعود به قله کوه گرُم و چگونگی اجرای برنامه در بین افراد گروه بالا گرفته بود . هرگاه سخن از صعود به این منطقه به میان می آید اولین چیزی که ذهنت را درگیر می کند درشتناکی این کوهستان است . عبور از شیب های تند این وحشی خفته و پشت سر گذاشتن دیواره ها و دماغه های صعب العبور آن همواره انسان را چالش می کشد.
اما کوهنوردان فراز جویانی هستند که سرسازگاری با ناسازگاری طبیعت دارند و هرچه ناسازی اش بیشتر لذت مبارزه با آن دوچندان می شود .
پیش از بحث در رابطه با چگونگی اجرا و توضیحات آقای محمود خواج زاده سرپرست گروه،آقای ناصر جلیلی مسئوول فنی برنامه نکاتی در ارتباط با ویژگی منطقه مطرح کردند و در نهایت قرار براین شد که اعضای گروه به دو دسته تقسیم شوند . تیم صعود متشکل از ۹ نفر که قرار شد صبح چهارشنبه ۲۲/۸/۹۲ صعود به قله را آغاز کنند و ۷ نفر از اعضا مسئولیت حمل امکانات به کمپ آب انجیر جهت اقامت در روزهای دوم و سوم برنامه را برعهده گرفتند .
از دفتر گروه که خارج شدم در ذهنم ویژگی های منطقه را مرور می کردم . هیجانی خاص وجودم را فرا گرفته بود . فکر دسته و پنجه نرم کردن با این ناشناخته کوه که بی شک می توان آن را اشترانکوه فارس نامید ،لذتی وصف ناپذیر به جانم می ریخت و میدانستم در وجود من و سایر همنوردان تا صبح روز صعود این جوشش رو به فزونی خواهد گذاشت .

چهارشنبه ۲۲/۸۹۲
ساعت ۴:۳۰ دقیقه صبح بود که از خواب بیدار شدم. پس از کنترل نهایی وسایل و اندکی صبر توام با شورو هیجان ساعت ۵:۳۰ دقیقه صبح از خانه خارج شدم و به اتفاق دو تن از اعضای گروه به سمت محل قرار حرکت کردیم . ساعت ۵:۴۵ دقیقه صبح بود تمامی اعضای تیم صعود روبروی اداره تربیت بدنی شهرستان جهرم حاضر بودند . بدون کمترین درنگی به طرف منطقه حرکت کردیم .
برای رسیدن به نقطه آغازین صعود باید جاده ی جهرم به روستای هکان را طی می کردیم. پس از حدود ۲۰ کیلومتر و پشت سر گذاشتن روستای نظرآباد از طریق یک جاده خاکی به طول تقریبی ۲ کیلومتر به پای کوه رسیدیم. خودروها را در همان منطقه پارک کردیم. اندکی بعد تمام اعضا کوله پشتی به دوش آماده حرکت بودند.
ساعت ۶:۴۰ دقیقه است . قدمها استوار و مصمم است. و مسیر صعود از همان ابتدا با شیبی حدودا” ۴۰درجه آغاز می شود .پس از حدود ۱۵ دقیق پیاده روی می بایست کمی به سمت مشرق مسیر را تغییر می دادیم تا با عبور از دره ای کم عمق و پشت سرگذاشتن دو شیب نسبتا” تند به مسیر اصلی صعود وارد می شدیم . اکنون ۴۵ دقیقه از آغاز کوه پیمایی گروه گذشته است و ما به مسیر اصلی صعود که آن را IMG_0558پشت بام فیل می نامند رسیده ایم. از اینجا مسیر مستقیم به سمت قله ادامه می یابد .

در سمت راست مسیر دره ای بسیار بزرگ به نام تنگ فیل قراردارد که چونان فیلی عظیم الجثه با دو خرطوم کشیده بر پهنای طبیعت خفته است و در سمت چپ دره ای دیگر معروف به تنگ دوغره ای قرار دارد که نامش از دو برآمدگی بزرگ آن گرفته شده است . اکنون گام های هماهنگ اعضای گروه با صدای دلنشین سرگروه آقای خواج زاده همراه شده است که این غزل زیبا را با صدای خوش نغمه می کند :

(( دل عاشقان ربودند و قرار پارسایان همه شاهدان به صورت توبه صورت و معانی ))

پس از حدود ۵/۱ ساعت پیاده روی به منطقه ای به نام ((مُل باریک)) می رسیم ((مُلMol در گویش محلی به معنی پشت گردن است )) اینجا می توان به راحتی تیغه های باریک اشترانکوه را در ذهن بازسازی کرد . به این منطقه که می رسیم برای مدت زمانی کوتاه استراحت می کنیم و سپس راه را ادامه می دهیم . پوشش گیاهی منطقه کم کم بیشتر می شود و همراه با رطوبت باقی مانده از باران چند روز قبل درهم می آمیزد و طراوتی خاص به صعود ما می بخشد .
پس از طی مسافتی با زمان تقریبی یک ساعت به تیغه ای دیگر به نام ((باریکه آب انجیر)) می رسیم . از اینجا به بعد علاوه بر اینکه پوشش گیاهی انبوه می شود .شیب مسیر نیز کمی آرامتر می شود .
با عبور از این منطقه و طی مسافتی با زمان حدود یک ساعت و پانزده دقیقه به منتهی الیه تنگ فیل می رسیم . از اینجا به بعد باید مسیر را به سمت چپ و ازکنار تنگ فیل ادامه می دادیم تا با طی مسیری نسبتا” کوتاه به چشمه ای معروف به ((لیسه ی آب حوض )) می رسیدیم. محلی که از قبل برای استراحت گروه در نظر گرفته شده بود . (ارتفاع ۲۱۳۸ متر).
(تصویر)
به این محل که می رسی حکایت عشق کوهنوردی که تمام وجودش را برای با بازسازی این چشمه بکار گرفته است خودنمایی می کند و او کسی نیست جز آقای ناصر جلیلی مسئوول فنی صعود
افسوس که این مقال، مجال شرح زحمات وصف ناپذیرش را نمی دهد . وچه سخن از توصیف که باید رفت و دید و ستود . (( دست مریزاد همنورد )).
ساعت ۱۱:۳۰ نسیم است که همه ی گروه به استراحت گاه یا شده رسیده اند ؛سفره ی مختصر غذا و چای داغ خستگی از تن اعضا می زداید و آنها را برای ادامه صعود به سمت قله آماده می کند . ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه است که ۸ نفر از تیم ۹ نفره ی صعود آماده ی حرکت هستند . آقای مجتبی سوادی با بزرگ واری هرچه تمام تر در کمپ می ماند تا سایر اعضا با خیالی آسوده به سمت قله حرکت کنند وقتی از او خداحافظی می کردیم شوق صعود در عمق چشمانش دیده می شد اما…
مسیر صعود به قله را باید تا انتهای تنگ فیل و به سمت غرب ادامه می دادیم با پایان یافتن درّه مذکور باید یال شمالی درّه را ادامه دهیم تا به نقطه ای به نام شاخ(عاج) فیل میرسیدیم . از این نقطه تا قله حدود ۴۵ دقیقه راه است . اکنون ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه است و همه اعضای گروه برفراز قله یکدیگر به گرمی در آغوش می گیرند و خدا را به خاطر موفقیتی دیگر سپاس می گویند .
(تصویر)
عملیات نصب تابلوراهنما، عکس برداری و تعیین ارتفاع دقیق قله حدود ۴۵ دقیقه به طول می انجامد .
ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه است که مسیر برگشت به سمت کمپ را آغاز می کنیم . ساعت ۱۷ تمام اعضاء به کمپ برگشته اند . هواروبه تاریکی می رود . اعضای گروه در کنارآتش حلقه زده اند و خود را برای صرف غذای مختصر و استراحت آماده می کنند.
خودنمایی ماه از لابه لای حجاب پاره پاره ی ابر ،نشیب و فرازها شعله های زیبای آتش که گرما بخش جان پناه طبیعی کمپ است و نغمه دلنشین نی نوازی همنورد عزیز آقای علی رازقی نژاد خبر از شب به یاد ماندنی بیست و دوم آبان می دهد.
پنج شنبه ۲۳/۸/۹۲

باران غیر منتظره ای شب قبل کمی اعضای گروه را غافلگیر کرد اما برخاستن از خواب آن هم در صبح یک شب باران خورده لذتی داشت که به وصف نمی آید . اعضای گروه از خواب برخاسته اند و در تدارک صرف صبحانه هستند . با سرپرست تیم تدارکات آقای محمود ناظری از کوهنوردان پیش کسوت شهرستان تماس گرفتیم و با خبر شدیم که اعضای تیم تدارکات حرکت خود را از صبح زود از طریق تنگ فیل به سمت کمپ آب انجیر آغاز کرده اند تلاش آنها برای حمل حدود ۱۰۰ کیلو بار به کمپ ستودنی است خصوصا که بخشی از مسیر نیاز به صعود از دیواره ای به طول پانزده متر دارد .

ساعت ۹:۴۵ دقیقه اعضای تیم صعود وسائل خود را جمع کرده اند و قرار است از مسیری اکتشافی به سمت کمپ آب انجیر حرکت کنند . طی این مسیر که با فرود از چند دیواره و دماغه نسبتاً مرتفع همراه است نیاز به توانایی فنی قابل ملاحظه ای دارد . لذا حرکت گروه کمی کند و توام با احتیاط بود . رهبری گروه در این قسمت برعهده آقای ناصر جلیلی بود . توانایی او در هدایت گروه و شناخت کامل و دقیقش از منطقه خیال اعضای گروه را راحت کرده بود .
(تصویر)
گروه دیواره هاو دماغه ها را یکی پس از دیگری پشت سر می گذاشت تا پس از تلاش ۴ ساعته به کمپ آب انجیر رسید . دیدن دیگر همنوردان پس از عبور از مسیری صعب العبور و خطرناک شوقی در جانمان پدید آورد که نه تنها در جان من که بی شک در جان تمام اعضا تا دیرزمان به یادگار می ماند . اکنون گروه موفق شده است یکی دیگر از برنامه های خود را با موفقیت به پایان برساند و با اشتیاق منتظر اجرای برنامه بعدی بماند . تا یادی هست و نامی .
دانستنی های صعود .

۱) برای این صعود دو هدف برگزیده شده بود، الف : تعیین دقیق ارتفاع قله کوه گرُم ،که ارتفاع قله۲۷۰۰ متر از سطح دریا تعیین گردید . ب: طی مسیری اکتشافی از کمپ آب حوض به کمپ آب انجیر .
۲) توصیف کمپ آب انجیر که حاصل تلاش وصف ناپذیر آقای ناصر جلیلی است از حوصله این گفتار خارج است . این کمپ بی هیچ تردیدی طبیعی ترین کمپ کوهنوردی ایران است و در ارتفاع ۱۶۴۸ متری از سطح دریا قراردارد. توصیف این کمپ در گزارش دیگر ارائه خواهد شد .
۳) کوه گرُم منطقه ای حفاظت شده است لذا برای صعود به این منطقه لازم است هماهنگی های لازم با هیئت کوهنوردی جهرم صورت گیرد .
۴) کوه گرُم گستره ی شمال تا شمال غرب شهرستان جهرم را در بر می گیرد . در عکس هوایی این کوه به شکل یک ستاره سه شاخه دیده می شود .
۵) این منطقه به علت پوشش گیاهی و علف زارهای انبوه مستعد آتش سوزی است . لذا کوهنوردان عزیز باید اصول ایمنی را بطور کامل خصوصاً به هنگام برافروختن آتش رعایت نمایند .

۶) به علت صعب العبور بودن و ناشناخته بودن بسیاری از مسیرهای این منطقه به کوهنوردان عزیز توصیه می شود بدون هماهنگی و بدون راهنما از صعود به ارتفاعات منطقه خودداری نمایند .

اعضای تیم صعود به قله

آقایان: ۱- محمود خواج زاده (سرپرست گروه)

۲- ناصر جلیلی (مسئوول فنی )

۳- مجتبی سوادی

۴-عنایت اله توسلی

۵- علیرضا رازقی نژاد

۶- کاظم امیری

۷- حسین فتحی

۸-محمد نیکنام(میهمان)

۹- محمد رازقی نژاد (گزارشگر برنامه)

اعضای تیم تدارکات

آقایان : ۱- محمود ناظری (سرپرست گروه )

۲- کاظم ناظری

۳- سعید نورزاد

۴- منصور آذرمهر

۵-مسعود اشراق

۶- فرهاد ناظری

۷- حامد محبی

اعضای میهمان

آقایان : ۱- جلیل کوشا (( پیشکسوت کشتی شهرستان جهرم ))

۲- سعید کوشا ((آزاده سرافراز و ورزشکار توانمند ))

۳- افشار بهادری((عضو تیم کشتی شهرستان جهرم ))